Bekken/Pijn in de lage rug

Bekken pijn in de Lage rugpijn en bekkenklachten

Lage rugpijn en bekken pijn in de lage rug zijn veel voorkomende en geziene klachten in de dagelijkse fysiotherapie praktijk. Een adequate behandeling van een patiënt met lage rugpijn begint met het stellen van de juiste diagnose. In het geval van lage rugpijn komt dit neer op het maken van onderscheid tussen specifieke en aspecifieke lage rugklachten. Aspecifieke lage rugpijn wordt gedefinieerd als rugpijn waarvoor geen aanwijsbare specifieke oorzaak voor de klachten te vinden is. Dit is het geval bij ongeveer 90% van alle patiënten met lage rugklachten (KNGF richtlijn lage rugklachten, 2013).

RISICOFACTOREN

Er zijn verschillende risicofactoren voor het ontstaan van aspecifieke lage rugklachten of bekken pijn in de lage rug

(NHG- Standaard Aspecifieke lage rugpijn, 2017).
Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

• Werk gerelateerde psychosociale stressfactoren (werkstress en weinig afwisseling van houding)
  • Het verrichten van zwaar lichamelijk werk
  • Obesitas
  • De natuurlijke veroudering van het kraakbeen (artrose, slijtage of degeneratie genoemd)
  • Spanning, stress, vermoeidheid, ziekte, kou, vocht.
  • Veranderingen in de hormoonspiegel tijdens een zwangerschap
  • Een verkeerde beweging of verdraaiing, bijvoorbeeld met vegen, buk-draaibeweging tijdens tillen.

DE ROL VAN HET BEKKEN BIJ LAGE RUGKLACHTEN

Een disfunctioneren van het bekken is een belangrijke factor als het gaat om oorzaken die gevonden kunnen worden voor het ontstaan van lage rugklachten. Het is namelijk een veel voorkomende oorzaak van klachten in de lage rug. Daarom is het van belang dat dit goed wordt meegenomen in het lichamelijk onderzoek van de therapeut. Het bekken is een essentiële schakel in het menselijk bewegen. Het bekken bestaat uit 3 botdelen die door 3 gewrichten een stevige ringvorm vormen, waaronder de zogenaamde SI-gewrichten. Een goed samenwerkingsverband tussen de spieren en het bindweefsel is van groot belang voor de stabiliteit van de lage rug en het bekken. Daardoor kunnen de krachten van de romp op de benen en vice versa goed worden overgebracht. De functie van de bekkenbodemspieren moeten in dit verhaal niet vergeten worden, omdat gebleken is dat de bekkenbodem bijdraagt aan de beweging en stabilisatie van het bekken. Onder- of overactiviteit van de bekkenbodemspieren kan een oorzaak of gevolg zijn van lage rug- en bekkenklachten (Pool-Goudzwaard et al., 2004).

BEKKENBODEMSPIEREN

Er kan sprake zijn van een overactieve bekkenbodem met als gevolg bijvoorbeeld chronische buik- en bekkenpijn en er kan sprake zijn van een onderactieve bekkenbodem wat klachten als urine incontinentie met zich mee kan brengen.

Zie deze website over  bekkenfysiotherapie

Een aangepast bewegingsgedrag door pijnklachten kan leiden tot het in stand houden of toenemen van de pijn (O’Sullivan & Beales, 2007). Als de verschillende spiergroepen in de rug en het bekken die samen zorgen voor de beweging en stabiliteit van het bekken niet goed functioneren, kan dit zorgen voor een disfunctie in de bekkenbodemspieren. Overactiviteit van de bekkenbodem komt relatief vaak voor, zowel bij vrouwen als bij mannen (Pool-Goudzwaard et al., 2004).

Danielle