Hand en pols

Klachten hand en pols

Carpaal tunnel syndroom

(CTS)

Bij een carpaal tunnel syndroom ervaar je een vervelend en tintelend gevoel in de hand of/en vingers. Soms is er ook sprake van pijn en krachtsverlies. Door fysiotherapie kan in sommige gevallen een operatie worden voorkomen. Indien u wel geopereerd bent, dan kunnen we u helpen met de revalidatie.

Peesschedeontsteking van de duim

(Tendovaginitis van De Quervain, Peesontsteking abductorpollis longus en/of extensorpollicis brevis, De Quervain tendinopathie, De Quervain tendinitis, De Quervain tendinose)

Het syndroom van Quervain komt relatief veel voor en kenmerkt zich door pijn, zwelling en beperking van één of meer pezen rondom de duim. De pijn ontstaat vaak door herhaalde bewegingen waarbij de duim wordt overstrekt. De fysiotherapeut kan u adviseren , hoe u het beste kunt omgaan met deze klacht en deze verder behandelen.

Instabiliteit van de pols

Bij een instabiele pols hebben mensen vaak een onzeker gevoel over de pols. Dit komt voornamelijk doordat deze o.a kan kraken. Er zijn veel verschillende oorzaken aan te wijzen voor een instabiele pols. Uw fysiotherapeut kan u helpen om deze oorzaak te achterhalen en samen met u zoeken naar een oplossing voor uw instabiele pols.

Duimbasis slijtage (artrose)

Bij een duimbasis artrose ervaar je vaak zeurende pijn aan de duim. Deze pijn wordt vaak erger op het moment dat er kracht wordt gezet met de duim. Bij deze blessure is het van belang dat zware belasting aan de duim wordt vermeden om verering van de aandoening te voorkomen. Hoe een duimbasis artrose wordt behandeld is afhankelijk van de mate van artrose en eventuele andere aandoeningen aan de hand/pols.