Long /Corona Fysiotherapie

Longfysiotherapie

Longfysiotherapie/ Corona Fysiotherapie

Veel mensen met aandoeningen aan de longen zoals astma en COPD (= chronische obstructieve longaandoeningen) hebben last van kortademigheid. Hun activiteiten nemen af omdat het te zwaar wordt of omdat er “lucht tekort” is. De algemene conditie gaat achteruit en het kunnen uitvoeren van dagelijkse activiteiten, hobby’s of sport wordt steeds moeilijker.
De longrevalidatie is een op maat gemaakt oefenprogramma onder begeleiding van een deskundige fysiotherapeut. Bij ons in de praktijk zal dat Suzanne Hof of Andrea Okhuijsen zijn. Na een uitgebreide intake wordt een oefenprogramma opgesteld dat aangepast is aan datgene wat voor u mogelijk is. De trainingen vinden twee maal per week plaats in onze oefenzaal. We zijn aan het kijken naar de mogelijkheden om de trainingen ( weer) in groepsverband te doen. In verband met Corona heeft individueel trainen de voorkeur.  Naast de conditietraining om het uithoudingsvermogen te verbeteren en spierversterkende oefeningen bestaat het programma uit het aanleren van de juiste ademhalingstechnieken, adembewustwording en ontspanningtechnieken indien dit nodig is.

Longrevalidatie is bestemd voor mensen met een chronische longaandoening, COPD (chronische bronchitis, emfyseem). Indien u herstel van Corona, dan bent u ook op het juiste adres bij onze fysiothrapeuten. Indien u als gevolg van die longaandoening bij het dagelijks functioneren veel beperkingen ondervindt en u wilt hierin verandering aanbrengen, dan is dit programma iets voor u. Er is een goeie samenwerking en er vindt regelmatig overleg plaats met de longartsen en longafdeling van het ziekenhuis.
U kunt altijd overleggen met uw huisarts of longarts of u in aanmerking komt voor longrevalidatie.
De vergoeding hangt af van de ernst van uw aandoening en uw aanvullende verzekering. Informeer hiervoor bij uw verzekeraar.