Wervelkolom

Klachten aan wervelkolom

Houding gerelateerde rugklachten

(sway back houding, gamers rug)

Steeds vaker zien wij mensen in de praktijk komen, die last hebben van hun rug bij langdurig zitten, staan of liggen. Dit, terwijl deze klachten voorkomen kunnen worden door de juiste houding aan te nemen. Maar wat is de juiste houding? Dit is voor iedereen anders en afhankelijk van wat uw voorkeur is in bewegen. Mensen bewegen in ketens, immers een deur open doen doe je niet met alleen je vingers. Je hele lichaam beweegt mee. De fysiotherapeut onderzoekt samen met u uw voorkeurs keten van bewegen en begeleidt u in het aanpassen hiervan. Hierdoor kunnen klachten verholpen en belangrijker voorkomen worden.

Uitstralende pijn van bil naar been

(piriformis spier syndroom, piriformis dysfunctie, piriformisimpingement)

Het zogeheten Piriformessyndroom kan bij mensen stevige pijn in de bil veroorzaken, waarbij uitstralende pijn naar het been kan gaan. Het gaat hierbij om pijn in de achterkant van het bovenbeen, de kuit of zelfs in onze voet. Voordat het piriformis syndroom behandeld wordt is het belangrijk om te kijken hoe het precies ontstaat om zo de beste behandelmethode te gebruiken. Afhankelijk van de oorzaak en duur zal het herstel variëren van een paar dagen tot een paar maanden.

Ischias

De grote beenzenuw wordt de Ischiadicus genoemd. Deze zenuw loopt vanuit onze wervelkolom in de heup en aan de achterzijde van het been tot aan de voet. Op het moment dat er druk op de zenuw komt, raakt deze geïrriteerd en spreekt men van Ischias. Het piriformis syndroom kan een oorzaak zijn voor het ontstaan van Ischias. Immers hierbij wordt de zenuw namelijk bekneld. Mensen ervaren vaak een heftigere pijn dan bij het Piriformis syndroom, welke ook met rust niet weg trekt. Het voelt als kiespijn. De fysiotherapeut heeft een aantal mogelijkheden om deze aandoening effectief te behandelen. Doordat zenuwbanen minder snel herstellen, zal de behandeling wat langer nodig hebben om het juiste effect te hebben.

Spierklachten rug

Veel mensen die rugklachten ervaren denken dat de oorzaak van de pijn in hun rug zit. Dit is soms waar, maar in de meeste gevallen heeft het met ‘referredpain’ te maken. Referredpain ofwel ‘afgeleide pijn’ wil zeggen dat de pijn op een andere plek veroorzaakt wordt dan waar de pijn zich bevindt. Wanneer dit het geval is, kunnen we in de meeste gevallen zeggen dat deze rugpijn veroorzaakt wordt door triggerpoints of pijnpunten. Deze pijnpunten worden veroorzaakt door overbelasting bij verkeerd of te weinig bewegen. Middels o.a. bindweefseltherapie of dry needling zijn deze klachten snel te verhelpen. Vaak zult u bij de fysiotherapeut oefeningen aanleren waarmee u zelf meer controle krijgt over deze klachten en eventueel op een andere manier leert bewegen.

Slijtage onderrug

(Lumbale artrose, Onderrug osteoartritis, Lumbale degeneratie, Spinale degeneratie, Lage rug artritis, Lage rug slijtage)

Artrose in de lage rug komt bij iedereen voor. Of iemand daar klachten door krijgt is niet te zeggen. Bij mensen die wel klachten ontwikkelen wordt vaak een afname van spierkracht gezien en mensen kunnen minder goed bewegen. Vaak hebben mensen ook overgewicht bij een versleten rug. De fysiotherapeut gaat bij deze klachten dan ook altijd actief aan de slag met u.

Hernia onderrug – lage rug

(Lumbale hernia, Lumbale discus bulging, Discus uitstulping, HNP, Hernia nuclei pulposi, Intervertebraal discus letsel)

Tegenwoordig zitten we (bijna) elke dag met een verkeerde houding of gebogen nek achter de computer, tablet of smartphone en bewegen we steeds minder. Meestal gaat een lange tijd goed, maar op een gegeven moment krijgen we last van de rug. Bij personen die een hernia hebben zal deze pijn heviger zijn, doordat de tussenwervelschijf op de zenuwbaan drukt. Dit maakt een hernia een vervelende en pijnlijke aandoening, die ons beperkt in het uitvoeren van bepaalde handelingen. Veel mensen hebben een hernia zonder klachten, anderen hebben juist veel klachten. Daarnaast heeft men vaak last van pijn in de lage rug met uitstralende pijn naar één of beide benen. Het stabiliseren van de rug door de spieren te versterken en het belasten vanuit een goede houding/keten is het belangrijkste om snel te herstellen.  In sommige gevallen worden hernia’s nog geopereerd, voor de revalidatie zult u dan ook naar de fysiotherapeut verwezen worden.

Acute lage rugpijn – Spit

(acute lumbago)

Acute spit, het schiet er ineens in of begint langzaam en verergert binnen een paar uur. Deze pijn wordt acute lage rugpijn (spit) genoemd. De pijn is meestal in de eerste dagen het ergst, daarna wordt deze pijn minder. Over het algemeen is het voldoende om genoeg te blijven bewegen en eventueel wat pijnstillers te gebruiken. Indien de pijn na een paar dagen niet afneemt, doet u er verstandig aan om de fysiotherapeut te raadplegen.